2G/3G-nätverk stängs ned av mobilnätsoperatörer.
Mobilnätsoperatörerna har offentliggjort sitt beslut att gradvis fasa ut 2G- och 3G-näten. Enligt den information som finns tillgänglig kommer mobilnätsoperatörerna att börja fasa ut 2G och 3G successivt från och med slutet av 2025, i länder som Norge, Sverige, Österrike, Grekland och/eller Israel, och därefter expandera till resten av världen. Ett sådant beslut att fasa ut 2G- och 3G-näten påverkar olika samhällssektorer, bland annat fordonsindustrin. Du kan läsa mer om hela frågan på Post- och Telestyrelsen hemsida: 2G: och 3G-näten avvecklas.
I synnerhet kommer funktionerna och/eller tjänsterna hos SEAT:s modeller som fortfarande är beroende av 2G- och 3G-nätverk att påverkas, nämligen:
SEAT CONNECT-TJÄNSTER
SEAT:s modeller GEN1 och GEN3 (före UNECE) förlitar sig fortfarande på 2G/3G-nätverk för SEAT:s uppkopplade biltjänster (t.ex. servicebokning, parkeringsposition, fordonsstatus, kartuppdatering online eller fjärrlåsning och upplåsning).
För att säkerställa att våra kunder fortsätter att kunna nyttja SEAT:s tjänster för uppkopplade bilar arbetar SEAT, S.A. med en over- the- air uppdateringskampanj av bilens programvara (förväntas ske under 2025) för att göra det möjligt för GEN3-modeller pre UNECE (se tabellen nedan (*)) att fortsätta att ha tillgång till SEAT:s tjänster för uppkopplade bilar. Observera dock att SEAT:s tjänster för uppkopplade bilar för GEN1-fordon (SEAT Mii electric) inte längre kommer att vara tillgängliga efter utfasningen av 2G/3G-nätverket, eftersom en lösning inte är tekniskt genomförbar.
eCall/NÖDSAMTAL
SEAT:s modeller GEN3 (pre UNECE och UNECE) utformades i enlighet med gällande lagstiftning och tidens allmänt accepterade standarder och förlitar sig därför fortfarande på 2G/3G-nätverk för funktionen för nödsamtal.
För att säkerställa att våra kunder fortsätter att dra nytta av ett nödsamtal i händelse av en olycka har SEAT, S.A. antagit följande:
Ø För fordon som först saluförs i länder inom Europa som tex Sverige:
- Fordon tillverkade efter november 2024: införande av en Privat eCall-tjänst i alla modeller. Därför påverkas de inte.
- Fordon tillverkade före november 2022 utrustades med tjänsten Privat eCall. Därför påverkas de inte.
- Fordon tillverkade mellan november 2022 och november 2024: SEAT, S.A. arbetar aktivt med en lösning för privat eCall som ska implementeras före nedstängningen av 2G/3G näten, (se tabellen nedan (**)). Observera dock att det offentliga eCall-systemet för SEAT Tarraco-modeller tillverkade före september 2020 inte längre kommer att vara tillgängligt efter utfasningen av 2G/3G-nät, eftersom en teknisk lösning för införande av ett privat eCall-system för närvarande inte är genomförbar.
Observera att SEAT Ateca har varit utrustat med Private eCall sedan starten av sin produktion och därför inte påverkas.
BERÖRDA MODELLER
(*) Kontrollera de berörda modellerna och deras tillverkningsperioder. Du kan hitta tillverkningsdatumet för ditt fordon i fordonsdokumentationen alt registreringsbeviset eller genom att rådfråga din servicepartner.
Berörda modeller | CONNECT Tjänster | ||||
Berörd Tillverkningsperiod | Åtgärder | ||||
Från | Till | ||||
PRE-UNECE | MOD1 | SEAT Mii electric | Alla | Teknisk lösning saknas | |
MOD3.1 | SEAT Ibiza | sep-20 | feb-24 | Over-The-Air-Uppdatering | |
SEAT Arona | sep-20 | feb-24 | Over-The-Air-Uppdatering | ||
SEAT Ateca | aug-20 | mar-24 | Over-The-Air-Uppdatering | ||
SEAT Tarraco | sep-20 | apr-24 | Over-The-Air-Uppdatering | ||
MOD3.2 | SEAT Leon | sep-20 | maj-24 | Over-The-Air-Uppdatering |
(**) Kontrollera de berörda fordonen och deras tillverkningsperioder. Du kan hitta tillverkningsdatumet för ditt fordon i fordonsdokumentationen alternativt registreringsbeviset eller genom att rådfråga din servicepartner.
Berörda modeller | eCall Nödsamtal (Europa) | ||||
Berörd Tillverkningsperiod | Åtgärder | ||||
Från | Till | ||||
EJ ANSLUTEN | SEAT Tarraco | sep-18 | sep-20 | Teknisk lösning saknas | |
PRE-UNECE / UNECE | MOD3.1 | SEAT Tarraco | nov-22 | apr-24 | Arbete pågår |
SEAT Ibiza | nov-22 | nov-24 | Arbete pågår | ||
SEAT Arona | nov-22 | nov-24 | Arbete pågår | ||
MOD3.2 | SEAT Leon | nov-22 | nov-24 | Arbete pågor |
För att försöka räta ut några av de frågetecken som finns, har vi tagit fram frågor och svar här nedan:
Jag har en bil som inte har stöd för 4G. Kommer jag kunna styra min parkeringsvärmare via telefonens app när 2G/3G-nätet släcks ner?
Svar: Nej, det kommer inte att vara möjligt då denna funktion kräver 4G-stöd. Det man då kan göra, är att starta värmaren via bilens fjärrkontroll, eller välja avresetid i bilens infotainmentsysten.
Min bil har eCall men saknar stöd för 4G. Kommer den bli olaglig att köra då?
Svar: När man lämnar in sin bil för besiktning så ska besiktningsföretaget alltid kontrollera att eCall fungerar. Om systemet inte fungerar så får man en anmärkning och uppmanas att åtgärda felet till nästa besiktningstillfälle. Så ser systemet ut idag. Men just nu pågår ett arbete mellan bilbranschen (branschorganet Mobility Sweden) och berörda myndigheter. Bakom detta finns ett förslag om att bilbesiktningen inte ska ge någon anmärkning på bilar vars eCall upphör att fungera till följd av nedstängningen av 2G/3G. Mer om detta kan du läsa här: Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten Mobility Sweden
Vissa bilar fick eCall även före lagkravet 31 mars 2018 och de omfattas inte heller av bilbesiktningens kontrollpunkter.
Det står att kravet på eCall gäller bilmodeller som är typgodkända efter 31 mars 2018. Vad menas med typgodkända?
Svar: Ett typgodkännande betyder att en produkt uppfyller gällande lagkrav vid tiden för kravets införande. Typgodkännandet för den specifika modellen kan gälla tills en ny generation av samma modell införs på marknaden. Det betyder att även bilar som sålts och tillverkats efter 31 mars 2018 och som enbart har stöd för 2G/3G kan säljas på marknaden så länge som typgodkännandet gäller för just denna modell.
Jag är missnöjd med att vissa tjänster upphör att fungera när 2G/3G stängs ned. Vilket ansvar har biltillverkaren i detta?
Svar: Beslutet om nedstängning av 2G/3G har fattats av mobiloperatörerna och påverkar flera delar i samhället. Det är viktigt att veta att bilarna, när de utvecklades, följde gällande lagstiftning och den standard som var accepterad i samhället vid denna tid.
Hur vet jag om min bil har 2G/3G eller 4G? Kan jag hitta den informationen någonstans i bilen?
Svar: Hur respektive modell påverkas av nedsläckningen av 2G/3G-nätet framgår i tabellen "Berörda modeller" nedan.
BERÖRDA MODELLER
(*) Kontrollera de berörda modellerna och deras tillverkningsperioder. Du kan hitta tillverkningsdatumet för ditt fordon i fordonsdokumentationen alt registreringsbeviset eller genom att rådfråga din servicepartner.
Berörda modeller | CONNECT Tjänster | ||||
Berörd Tillverkningsperiod | Åtgärder | ||||
Från | Till | ||||
PRE-UNECE | MOD1 | SEAT Mii electric | Alla | Teknisk lösning saknas | |
MOD3.1 | SEAT Ibiza | sep-20 | feb-24 | Over-The-Air-Uppdatering | |
SEAT Arona | sep-20 | feb-24 | Over-The-Air-Uppdatering | ||
SEAT Ateca | aug-20 | mar-24 | Over-The-Air-Uppdatering | ||
SEAT Tarraco | sep-20 | apr-24 | Over-The-Air-Uppdatering | ||
MOD3.2 | SEAT Leon | sep-20 | maj-24 | Over-The-Air-Uppdatering |
(**) Kontrollera de berörda fordonen och deras tillverkningsperioder. Du kan hitta tillverkningsdatumet för ditt fordon i fordonsdokumentationen alternativt registreringsbeviset eller genom att rådfråga din servicepartner.
Berörda modeller | eCall Nödsamtal (Europa) | ||||
Berörd Tillverkningsperiod | Åtgärder | ||||
Från | Till | ||||
EJ ANSLUTEN | SEAT Tarraco | sep-18 | sep-20 | Teknisk lösning saknas | |
PRE-UNECE / UNECE | MOD3.1 | SEAT Tarraco | nov-22 | apr-24 | Arbete pågår |
SEAT Ibiza | nov-22 | nov-24 | Arbete pågår | ||
SEAT Arona | nov-22 | nov-24 | Arbete pågår | ||
MOD3.2 | SEAT Leon | nov-22 | nov-24 | Arbete pågor |