Se frågor och svar nedan.
Se frågor och svar nedan.
Tjänsterna och funktionerna i SEAT CONNECT gör att du smidigt kan koppla ihop dig med din bil och din omvärld. Du kan t.ex. kontrollera om bilens dörrar är låsta, var du än befinner dig, och enkelt se var din SEAT står parkerad. Tack vare SEAT CONNECT-tjänsterna, kan du känna dig säkrare och mer avslappnad bakom ratten. Trafikinformation online ser till att du når ditt mål så snabbt som möjligt, medan automatiskt nödanrop och vägassistans online ser till att du mår bra under körningen. Tjänsterna är aldrig längre än en knapptryckning bort från din SEAT, dator, smartphone eller surfplatta.
OBS! Tillgängligheten på SEAT CONNECT-tjänsterna kan variera beroende på land, bil och utrustning.
För att använda SEAT CONNECT på en ny enhet, para först ihop appen med din bil. Det här är allt du behöver göra:
1. Installera appen. Du kan ladda ner My SEAT-appen på din enhet från Apple App Store, Google Play Store. För att installera appen följer du butikens instruktioner för nedladdning och installation.
2. Registrera dig med ditt användarnamn och lösenord för att skapa ditt SEAT ID.
3. Lägg till bilens chassinummer (VIN) och godkänn villkoren för CONNECT. Slutligen, om din bil är en Leon med radio, eller Ibiza, Arona, Ateca och Tarraco med navigation, kommer du att bli ombedd att gå till din bil och göra en Two Key Owner Verification (TKOV). Om din bil är en Ateca med radio får du en 8-siffrig registreringskod (kallad parkopplingskod) som måste anges i bilens infotainmentsystem för att slutföra registreringen (Inställningar -> Onlinetjänster -> Registrera). När registreringen är klar kan du använda dina SEAT CONNECT-tjänster med appen My SEAT
My SEAT-appen är lösenordsskyddad för att förhindra att tredje part får åtkomst till din bil. När du öppnar appen första gången, måste du registrera ett konto. Om du redan har ett SEAT ID, behöver du bara logga in. När du loggat in, kommer ditt lösenord att sparas automatiskt så att du slipper mata in det varje gång. Om du vill ändra ditt lösenord kan du göra det med My SEAT-appen. Du måste ange det nya lösenordet i My SEAT-appen innan du kan använda tjänsterna igen.
Du kan hantera upp till 50 bilar och använda tjänster för flera bilar med My SEAT-appen.
För att kunna använda My SEAT-appen på en ny enhet måste du först parkoppla den med din bil. Det här är allt du behöver göra:
1. Installera appen. Du kan ladda ner My SEAT-appen till din enhet från Apple App Store, Google Play Store. För att installera appen, följ butikens instruktioner för nedladdning och installation.
2. Registrera dig med ditt användarnamn och lösenord för att skapa ditt SEAT ID.
3. Lägg till bilens chassisnummer (VIN) och godkänn villkoren för CONNECT. Slutligen, om din bil är en Leon med radio, eller Ibiza, Arona, Ateca och Tarraco med navigation, kommer du att bli ombedd att gå till din bil och göra en Two Key Owner Verification (TKOV). Om din bil är en Ateca med radio får du en 8-siffrig registreringskod (kallad parkopplingskod) som måste anges i bilens infotainmentsystem för att slutföra registreringen (Inställningar -> Onlinetjänster -> Registrera). När registreringen är klar kan du använda dina SEAT CONNECT-tjänster med din CONNECT-app.
Chassinumret (VIN) är din SEATs unika 17-siffriga identifieringsnummer. Du finner VIN-numret i bilens registreringsbevis och längst ned till höger på vindrutan (sett utifrån).
Du behöver detta VIN-nummer för att kunna ansluta din bil och för att lägga upp din SEAT CONNECT-profil.
S-PIN-koden är en 4-siffrig kod som du skapar för ditt SEAT ID vid registreringen och som du behöver varje gång du loggar in i bilen, som en säkerhetsåtgärd, såvida du inte klickar på ”spara PIN-kod”. Av säkerhetsskäl måste du introducera den i vissa tjänster, t.ex. fjärrventilation, fjärrtillsatsvärmare ...
Dessutom kan du ändra S-PIN-koden i appen om du redan har registrerat ett fordon. Logga in i appen -->gå till ”Konto” längst ned till vänster på skärmen--> dina uppgifter-->säkerhet.
Ja, med ett användarkonto (My SEAT-appen) kan du använda alla våra tjänster. Har du redan ett konto? Ange bara din e-postadress och ditt lösenord och klicka på knappen ”Logga in”. Se till att du inte klickar på knappen ”Registrera” i avsnittet In-Car Enrollment eftersom det kan skapa ett dubblettkonto.
Efter att du skapat ditt SEAT ID, kommer du att få ett e-postmeddelande som ber dig att verifiera ditt konto. Öppna detta e-postmeddelande och klicka på länken i det för att bekräfta ditt konto. Nu när du är registrerad behöver du bara registrera din bil på ditt användarkonto för att kunna använda alla SEAT CONNECT-tjänster via appen. När du har blivit huvudanvändare av din bil får du ett bekräftelsemeddelande i infotainmentsystemet.
För att skapa ett användarkonto i My SEAT-appenklickar du på Logga in och sedan på Registrering. Ange därefter din e-postadress och skapa ett lösenord. Klicka sedan på Registration (Registrera). Du kommer nu att få ett e-postmeddelande som ber dig bekräfta registreringen. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att slutföra registreringen. Första gången du loggar in med dina användaruppgifter kan du fylla i dina personuppgifter (förnamn, efternamn, födelsedatum osv.).
Det finns två sätt du kan göra detta på:
1. Logga in i infotainmentsystemet i den nya bilen genom att klicka på ”lägg till användare” i användarmenyn och följ instruktionerna för att registrera dig. När du har loggat in visas din nya bil i garaget i My SEAT-appen.
2. Logga in på My SEAT-appen och ange bilens chassinummer (VIN). Om din bil är en Leon med radio kommer du att bli ombedd att gå till din bil och göra en Two Key Owner Verification (TKOV). Om din bil är en Ateca med radio: Du kommer att få en 8-siffrig registreringskod (kallad parkopplingskod) som måste anges i bilens infotainmentsystem för att slutföra registreringen (Inställningar -> Onlinetjänster -> Registrera). När registreringen är klar visas den nya bilen i garaget i din My SEAT-app.
Kontrollera först att din SEAT har en aktiv internetanslutning och att registreringskoden du använder inte har gått ut (registreringskoden är giltig i 1 år).
Om detta inte löser problemet kan du prova att ta bort bilen från My SEAT-appen i bilens inställningar och lägga till den igen. Du kommer då att få en ny registreringskod som du matar in i bilen.
För att kunna använda SEAT CONNECT-tjänsterna behöver du:
- bra internetsignal och dataanslutning
- rätt chassinummer för ditt fordon som är kopplat till ditt konto
- en modell som är kompatibel med önskade tjänster
- giltiga tjänstelicenser där så är tillämpligt (licensens utgångsdatum kan kontrolleras när som helst i Infotaiment-systemets butik.
Om du inte aktiverar SEAT CONNECT-tjänsterna kan du endast använda de tjänster som krävs enligt lag, t.ex. nödsamtal.
Kontrollera att den maximala sekretessnivån är avaktiverad. Detta hanterar du i bilens Infotainmentsystem.
Tjänsterna aktiveras kostnadsfritt under ett år från och med bilens registreringsdag och då garantin börjar att gälla.
Du kommer att få ett e-postmeddelande en månad före utgångsdatumet, sedan 15 dagar före, 48 timmar före och slutligen på utgångsdatumet ett sista e-postmeddelande som informerar dig om att den kostnadsfria provperioden är slut. Du kan också kontrollera utgångsdatumen i SEAT Shop och i ditt infotainmentsystem. För att förlänga dina tjänster behöver du bara förnya dem via shop.my.seat eller infotainmentsystemets butik och betala den aktuella avgiften.
För mer information, välkommen att kontakta din återförsäljare.
Du kan förnya dina tjänster i Infotainment System Store eller på shop.myseat
Du kan ångra ditt köp inom den angivna ångerfristen (14 dagar efter att tjänsten har aktiverats) genom att skicka ett meddelande om att du vill ångra ditt köp. Om du vill kan du att använda vårt avbeställningsformulär. Du hittar detta formulär i My SEAT-appen under Allmänna villkor i slutet av dokumentet. Kontakta SEAT CONNECTs kundtjänst om du behöver mer information.
Om du tappar bort din enhet kan du ändra ditt lösenord genom att gå in på SEAT ID Portal från en annan enhet. Det nya lösenordet krävs för att använda alla My SEAT-apptjänster. För ytterligare säkerhet, går det att ändra i appens inställningar så att man måste skriva in lösenordet på nytt efter 5, 10 eller 15 minuters inaktivitet på kontot.
En sekundär användare utses av huvudanvändaren och får tillgång till de flesta av de tjänster som finns tillgängliga i paketen CONNECT Standard Connectivity eller Remote Access och Online Infotainment (endast Tarraco), till exempel:
- Färddata
- Fordonsstatus
- Hälsorapport för bilen
- Fjärrstyr låset
- Var står bilen?
- Fjärrstyrd ventilation och parkeringsvärmare
- De flesta tjänster som är tillgängliga för primära användare
Däremot får en sekundär användare inte tillgång till:
- Hastighetsvarning och områdesvarning
- Bokning av service
- In-Car Store, SEAT Store och DataPlan WebApp
Tyvärr kan endast en (1) bil knytas till CONNECT-avtalet. Det innebär att det inte kan föras över från ett fordon till ett annat.
Även avtalsperioden är knuten till bilen. Så om du säljer bilen till någon annan under avtalsperioden, kan den nya ägaren fortsätta att använda tjänsterna till dess avtalet löper ut.
Eftersom avtalet upphör automatiskt vid den aktuella avtalstidens utgång, kan det ej sägas upp i förtid. Återbetalning av den redan betalda klumpsumman för licensavgiften, är endast möjlig inom den 14 dagar långa ångerfristen. Tjänstens varaktighet är knuten till bilen. Det innebär att om du säljer din bil, kan nästa köpare fortsätta att använda tjänsterna fram till dess avtalet löper ut. Observera att om du säljer din bil måste du ta bort tilldelningen av bilen till ditt användarkonto genom att göra en fabriksåterställning i infotainmentsystemet.
Du hittar villkoren för SEAT CONNECT i My SEAT-appen och i infotainmentsystemet.
CONNECT Standard Connectivity är ett paket som fokuserar på säkerhet och fjärrfunktioner genom att hjälpa dig på ett enkelt sätt. Finns för alla SEAT Media & Navi-system (Tarraco ingår ej) och har 3 års kostnadsfri provperiod. Efter den perioden kan du fortsätta att njuta av freemium-paketet.
För SEAT Tarraco-bilar med Media & Navi-system finns paketen Safety & Service och Remote Access. Kontrollera det kommersiella utbudet för varje specifik modell.
Om din bil råkar ut för ett haveri, tryck på knappen i mitten på panelen med tre knappar för att ringa till vägassistansens larmcentral och skicka bilens diagnosdata. Operatören använder de data som tagits emot för att hjälpa dig identifiera problemet och vid behov beställa en bärgningsbil.
Om du råkat ut för en allvarligare olycka, kan du ringa eCall-tjänsten direkt. Med hjälp av de data som skickats från bilen, kan bärgningsbilen hitta fram till den plats du befinner dig på.
Ja, du kan använda tjänsten Vägassistanssamtal så länge ett giltigt nummer till larmcentralen finns tillgängligt. Du kommer att sättas i kontakt med larmcentralen i det land din bil är registrerad i.
Kundtjänst kan hjälpa dig med alla problem som rör dina SEAT CONNECT-tjänster eller andra SEAT-produkter. Om du vill kontakta kundservice, tryck då bara på knappen Infosamtal (knappen "i" på panelen med 3 knappar i bilen). Din geografiska position och dina servicedata överförs inte under samtalet.
Du hittar villkoren för SEAT CONNECT i appen My SEAT och i infotainmentsystemet. Du är också alltid välkommen att kontakta SEAT CONNECTs kundtjänst, kontaktinformationen hittar du här.
När du väljer Radera användare eller Återställ fabriksinställningar återställer du infotainmentsystemet till dess ursprungliga fabriksinställningar. Detta är speciellt användbart om du säljer din bil till en ny ägare. Du kan göra en återställning via My SEAT-appen eller direkt via infotainmentsystemet. Tänk på att en återställning raderar alla dina data och konfigurationer i infotainmentsystemet i bilen. Ditt SEAT ID-konto kommer inte att raderas, men det kommer att kopplas bort från bilen.
Uppdatering av online-systemet är en funktion som gör att din bil kan ta emot och installera en uppdatering av systemets funktioner trådlöst. Uppdateringen kan göras när som helst, var som helst. Du behöver inte ens befinna dig i bilen.
Bilens online-system kan fjärruppdateras. Allt du behöver göra är att följa några enkla steg i infotainmentsystemet. Uppdateringen kan ske när som helst, men endast om du själv tillåter detta. Uppdateringen laddas ner medan du kör, och installationen utförs när din bil står parkerad.
Tjänsten ”Boka service” gör livet enklare för dig. Så fort din bil upptäcker att det är dags för service meddelar den din valda SEAT-serviceverkstad. Verkstaden ringer då upp dig för att boka lämplig tid för ett besök. Klart!
Glöm inte att du själv kan välja önskad servicepartner och kontaktmetod (e-post eller telefon) i My SEAT-appen.
När infotainmentsystemet i bilen påminner dig om en kommande inspektion får din SEAT-serviceverkstad skickas följande information om din bil:
- Dina kontaktuppgifter (namn, telefon och e-postadress)
- Information om bilen (VIN, modellår, bilmodell)
- Mätarställning
- Typ av översyn (oljebyte, serviceintervall)
- Datum och tid för meddelandet
- Antal dagar till nästa inspektion och oljebyte
Självklart! Du kan när som helst byta SEAT-serviceverkstad via My SEAT-appen:
- Gå till alternativet Fordon
- Klicka på Din auktoriserade verkstad
- Välja din nya föredragna partner
Med ett dataabonnemang kan du köpa data för media- och internetfunktioner, så att du kan använda onlinetjänster som Online Media eller Internet Radio.
Du kan köpa ett dataabonnemang utanför bilen via vår partner CUBIC (My SEAT-appen eller SEAT.cubictelecom.com).
Du kan också köpa ett dataabonnemang i bilen, via infotainmentsystemet, så länge du aktiverar detta alternativ på CUBIC:s webbplats och du är huvudanvändare och ägare av SIM-kortet.
Om du har några frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta CUBICs kundtjänst direkt (https://seat.cubictelecom.com/es/contactUs).
Du hittar den fullständiga prislistan för datapaket på vår partner CUBICs webbplats https://seat.cubictelecom.com. Om du reser mellan de angivna länderna, tas ingen roamingavgift ut. Om du har några frågor eller önskar mer information, kontakta CUBIC Customer Care direkt på https://seat.cubictelecom.com/en/contactUs.
Online Infotainment Update ger dig de senaste funktionerna och förbättringarna för din bil, när du vill och var du än är. Istället för att gå till en verkstad kan du göra det själv i bara två steg:
Ladda först ned uppdateringen. Under det här steget kan du fortsätta att använda din bil precis som vanligt. Stäng därefter av motorn, påbörja installationen, så kan du sedan lämna bilen och göra något annat – du behöver inte vänta på att uppdateringen ska slutföras. Ett meddelande visar dig sedan om uppdateringen lyckades eller inte.
Om du äger en SEAT Leon med navigationssystem eller radio och navigationssystem kan du med hjälp av personaliseringstjänsten få en personlig körupplevelse. Ställ helt enkelt in allt som du vill ha det, direkt i bilen, så sparas dina inställningar automatiskt. Man kan t.ex. ställa in rätt position för backspegeln så att det bara är att hoppa in bilen, logga in med sitt SEAT ID och köra iväg, utan problem.
Nej, alla konfidentiella uppgifter (hemadress osv.) är spärrad tills din identitet har bekräftats.
CONNECT Plus förbättrar din totala körupplevelse genom att tillhandahålla navigationsinformation i realtid. Finns endast för bilar utrustade med navigationssystemet och har en kostnadsfri provperiod på 3 år. Om du vill fortsätta använda dessa funktioner efter denna period måste abonnemanget förnyas.
För SEAT Tarraco-bilar med navigationssystem kallas paketet Online Infotainment. Kontrollera det kommersiella utbudet för varje specifik modell.
Tjänsten ”Sök P-plats” letar efter lämpliga bilparkeringar och visar antalet lediga platser, öppettider, avgifter, kapacitet och avståndet dit. På det här viset spar du tid och slipper att distraheras i din körning. OBS att denna funktion inte är tillgänglig på alla marknader.
Tack vare tjänsten Bensinstationer kan du få en översikt över mackar i det område du befinner dig i, komplett med öppettider och bränslepriser. Tjänsten visar också vilket bränsle din bil ska tankas med. OBS att denna funktion inte är tillgänglig på alla marknader.
Med tjänsten Laddningsstationer får du en översikt över laddningsstationerna i ditt område, inklusive öppettider, priser och typ av elladdare. Tjänsten ger dig också information om laddeffekt, laddarens tillgänglighet med mera. OBS att denna funktion inte är tillgänglig på alla marknader.
Din transaktion kan ha avbrutits p.g.a.: SEAT omfattas av lagstadgade krav gällande restriktioner för utrikeshandel och exportkontroll vilka förbjuder överföring och tillhandahållande av produkter, tjänster och teknik till personer som omfattas av internationella sanktioner p.g.a. brottslig verksamhet. För att uppfylla dessa krav, behandlar SEAT dina transaktionsuppgifter för att kontrollera om de finns med på internationella sanktionslistor. Om dina uppgifter överensstämmer med uppgifterna om en internationellt sanktionerad person kommer SEAT inte att kunna fortsätta med din transaktion och kommer att annullera den. Mer information finns i avsnitt 2 i integritetspolicyn ("Granskning om dina uppgifter överensstämmer med specifika officiella sanktionslistor").
Dataskyddsförordningen är en EU-lag som infördes den 25 maj 2018 och som kräver att organisationer skyddar personuppgifter och upprätthåller integritetsrättigheterna för alla inom EU. GDPR förenar EU under ett enda dataskyddssystem.
Vi på My SEAT-appen följer givetvis gällande bestämmelser för att skydda dina rättigheter och din integritet. Kontakta SEAT CONNECTs kundtjänst om du har några frågor.
SEAT upprätthåller en databas med alla de personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla SEAT CONNECT-tjänsterna, som fordonsdata och geolokalisering. Alla data som användandet av SEAT CONNECT genererar tillhör kunden. Användande av data är förbehållet kundens uttryckliga samtycke för detta. Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s Data Protection Regulation (”GDPR”). För mer information, se ”SEAT CONNECT – sekretesspolicy”.
Lägg märke till att alla data används uteslutande av SEAT och dess distributions- och servicepartners. Data delas ej med tredje part för kommersiella syften.
I de flesta fall anonymiseras data (ej anonymiserade data används endast då det är absolut nödvändigt) och behandlas av SEAT under beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.
Självklart! SEAT och alla andra företag som arbetar för SEATs räkning har vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en lämplig säkerhetsnivå för den identifierade risken.
Ja, det står dig helt fritt att radera dina uppgifter. Gå till My SEAT-appenoch logga in. Klicka sedan på kontot, dina uppgifter, i dina personuppgifter, klicka på alternativet för att radera uppgifterna.
Om du också vill radera ditt SEAT ID-konto kan du göra det genom att hantera dina data- och sekretessinställningar på https://seatid.vwgroup.io/.
Om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta:
SEAT: customercare@seat.es
FastLane