Det juridiska.
EU har fastslagit en tidsram inom vilken alla juridiska och tekniska förändringar ska ha införts. WLTP 1st Act skapades för att påbörja introduktionen av dessa förändringar.
Nästa steg mot en konsolidering av WLTP i Europa, WLTP 2nd Act, innehåller ändringar av Europaparlamentets och rådets direktiv 2007/46/EG samt kommissionens förordningar (EG) nr 692/2008 och (EU) 2017/1151.
WLTP 2nd Act trädde ikraft den 1/1 2019 för nya typer av fordon och den 1/9 2019 för alla fordon. Här ingår bestämmelser om nya tekniska koncept och uppdateringar för testet, t.ex. Utsläpp vid verklig körning (RDE), Avdunstningstest (EVAP), Överensstämmelse hos fordon i drift (ISC) och Ombordövervakning av bränsleförbrukningen (FCM), som alla förklaras nedan, liksom annan relevant information om vad WLTP innefattar.